888 Review

Berkarya di Ilham.Karangkraf

Penulis : nurinafarhana Masa : 12:09 AM Comments : 16 Labels :
Hai olls,
Korang minat mengarang? Tak tahu nak mengarang dekat mana? Kalau tak tahu meh aku nak kongsi sikit. Pernah dengar pasal Ilham.Karangkraf? Haaa ... actually ni adalah medium terbaik dan platform terbagus untuk korang kembangkan bakat korang yang suka berkarya tu. Nowadays, memilih kerjaya sebagai novelis pun boleh tahan masyuk juga income-nya :)

 Ok, Sebenarnya selain Ilham.Karangkraf, korang boleh juga kembangkan bakat penulisan korang dekat tempat lain macam Penulisan2u misalannya. Terpulang pada korang lah nak pilih yang mana. Selain 2 ni, aku tak tahu medium alternatif lain untuk berkarya ialah apa. Kalau tahu, kongsi-kongsi la dengan aku. Aku pun minat berkarya juga :) Buat masa sekarang aku berkarya di Ilham.Karangkraf lah :D

Ok, habis cerita pasal laman-laman yang sesuai untuk berkarya. Sekarang kita cerita pasal macam mana cara nak memulakan karya di Ilham.karangkraf pula. Entry ni khas untuk yang berminat nak tahu pasal cara berkarya di Ilham.Karangkraf actually. Yang taknak tahu, anggap la ni pengetahuan tambahan keyh! Hahaha :)

STEP PERTAMA .... taip Ilham.Karangkraf.com dan klik ENTER! :)



After klik enter tu, dia akan appear macam ni lah :)


Kalau dah keluar macam gambar di atas tu, memang sah lah korang dah ke page yang betul. Hehe.

STEP KE-2 ... cari bar yang tulis SERTAI ILHAM! Bawa anak panah ke situ dan klik DAFTAR PROFIL (yang aku letak smiley sebelah dia tu bia korang lebih jelas) untuk yang belum berdaftar dengan Ilham.Karangkraf. Untuk yang dah ada akaun di Ilham, tak perlu la nak berbuat demikian ye. Gedik sangat awak tau kalau pergi daftar lagi. Awak nak ada berapa banyak akaun dekat situ?



STEP KE-3 ... selepas klik Daftar Profil, nanti akan keluar 1 form. Dekat situ korang kena isi username, password dan email. Dekat username tu tak kisah korang nak letak nama apa. Letak nama seperti dalam i/c, boleh. Nak letak nama pena korang pun boleh :) Kalau macam aku sendiri, aku letak nama pena ; Nurinafarhana. Cari la ye. Hehe.

sila abaikan binatang-binatang tu semua.
Form yang akan terbit nanti adalah seperti yang di atas. Lepas dah habis isi, klik SERTAI SEKARANG! Lepas tu automatik korang dah jadi komuniti Ilham.Karangkraf seperti aku. Oh, hai geng :) Selamat berkarya ye :D



Kalau tak tahu macam mana nak kongsi karya, bagi tahu k :) Kita talk kemudian pula pasal tu ( tu pun kalau ada yang nak tahu la ). XoXo

16 comments:

  1. fae suka menulis tapi nak jadi novelis x la kot hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi kalau tak nak jadi novelis pun dialu-alukan join Ilham.Karangkraf. Asah bakat yang terpendam kan :)

      Delete
  2. Replies
    1. Ada. Saya guna nama pena Nurinafarhana. Tapi lama dah tak post cerita terbaru :)

      Delete
  3. Hai... i orang cina. Tapi i suka baca cerita mistik, hantu, bomoh, novel Ilham la..hee hee hee. Sekarang i nak sertai grup mengarang pulak, amacam? Sila bagi nasihat..

    ReplyDelete
  4. Nak tnya.. If dartar dri smartphone bleh x?? Sbb dah cba byk kali tpi xdpt.. Tq ..help mee

    ReplyDelete
  5. Thanks bagi tips.. gonna join it! 😊

    ReplyDelete
  6. Thanks bagi tips..gonna join it soon! 😊

    ReplyDelete
  7. Nak tanya macam mana nak post cerita di portal ilham.

    ReplyDelete