888 Review

Trip to Perak : Hari ke-8 di Pantai Merdeka

Penulis : nurinafarhana Masa : 5:17 PM Comments : 4 Labels :
Lepas hari pertama terus lompat ke hari ke-8. Trip apakah ini? Mana hilangnya trip ke Perak aku lagi 6 hari yang lompong tu?

Sebenarnya, lepas family aku datang amik aku di Aman Jaya, kami terus pulang. Errr ... takde la terus sangat. Abah berhenti dekat pasar malam sebab anak pompuan dia ni menggedik lapar. Lepas beli makanan baru balik dengan gembira. Aku la yang gembira. Abah dengan ibu macam kasihan sikit. Kena laburkan duit untuk anak dia yang gedik lapar.

Hari ke-2 sampai la ke-7, kehidupan aku seperti seorang remaja yang tipikal. Bangun subuh, solat. Kalau ngantok, sambung tido. Kalau segar, sambung menelaah novel. Sumpah rajin. Kahkahkah. Kadang-kadang aktiviti aku macam seorang anak yang sangat taat akan perintah orang tua. Lepas bangun subuh, siap-siap pula hantar adik aku pergi sekolah. Aku wemp-it bawa dia. Pastu sampai umah menderita kesejukan. Tahu je la angin waktu subuh macam mana. Macam ais. Dah sampai umah pula, aku masak sarapan untuk abah ibu. Tu pun kalau abah tak beli sarapan la. Dah setel semua, aku sambung baca novel atau tengok cerita Korea dekat OneSD. Tapi aktiviti ni akan terganggu kalau abah ada. Dia sangat tipikal babyboomers. Asyik nak tengok berita je. Masa dia ada mesti aku akan berebut siaran dengan dia.

Sebagai anak yang solehah juga, kalau barang dapur kehabisan, aku akan membontot abah ibu pergi pasar. Tolong angkat barang. Abah memang pantang tengok isteri dia pegang beg plastik barang beli-belah, memang dia nak wachaaa kan je anak-anak dia. Berani la buli isteri dia kalau nak sakit. Untung ibu. Jeles.

Panjang pula membebel pasal cerita yang tak menarik. Bosan.

Hari ke-8 di Perak, abah ajak aku pergi Pantai Merdeka. Of course la isteri kesayangan dia dan adik boroi aku ikut sama. Pantai Merdeka ni lokasinya di Kedah. Negeri Jelapang padi. Sepanjang perjalanan aku nampak padi je kiri kanan. Sangat cocok jolokan itu.



Ikutkan, hari ke-7 tu ktorang pergi sana tapi atas hal-hal tertentu, ditunda ke hari ke-8. Tengahari ktorang bertolak. Sepanjang perjalanan aku and adik duk jerit-jerit nyanyi lagi Cinta Pantai Merdeka. Excited sangat. Tak sabar nak tengok Pantai Merdeka. Cantik sangat ke sampai jadi lagu. Petang dalam pukul 5.30 ktorang sampai sana.


Ntah anak sape-sape ntah yang aku ter-snap sama. Tapi takpelah, dah diorang nak interframe, takkan nak halau. Budak-budak. Mintak halal je lah dekat mak bapak diorang.
Actually, sebelum sampai sini, aku sampai sini dulu,


Monumen Tsunami, Kuala Muda. Bukan main tegak lagi aku berdiri. Macam nak nyanyi lagu Negaraku. Padahal masa sekolah-sekolah dulu tiap kali nak nyanyi lagu kebangsaan ni macam orang patah tulang je aku berdiri. Ceh!

Ktorang dekat sini kejap je. Tengok-tengok. Amik-amik gambar. Kawasan rumah yang kena badai tsunami tu diorang pagarkan. Kalau pergi kedah dan ada lebih masa, datang la sini k :) KUALA MUDA. Peminat bantal kekabu lagi patut datang sini. Sini ialah kawasan bantal kekabu dijual. Dalam kereta aku, hala balik, tetiba je ada tetamu baru. BANTAL KEKABU. Murah-murah juga harga dia. Tilam pun ada. Bantal and tilam baby pun ada. Diorang jual tepi jalan je. Unik. Biasa aku tengok pisang goreng @ kacang rebus je dekat tepi jalan, ni bantal kekabu.


Habis cerita Kuala Muda. Masuk balik cerita Pantai Merdeka. Sampai dekat sini aku macam agak kecewa. Ingat lawa sangat la. Tengok-tengok, biasa je. Pantai Cahaya Bulan lagi cantik aku rasa. Tapi dah alang-alang sampai tu apa la salahnya snap gambar sampai penuh memory kad. Kasi berapi sikit dekat orang yang belum sampai Pantai Merdeka. Bhahaha.



Dah puas ambik gambar dekat Pantai Merdeka, kami ke Tanjung Dawai pula. Tanjung Dawai berdepan dengan Pantai Merdeka. Nak pergi sana kena naik bot. Weeeeee~ Ayuh redah ombak!!!


Tapi nak naik bot bukan free. Dari Pantai Merdeka ke Tanjung Dawai tambang RM2 per person. Nak ronda-ronda kawasan pun boleh. Ronda-ronda dari Pulau ke Pulau. Bayarannya dari RM 60 hingga RM100. Macam mana dia kira tu aku tak pasti. Tanya la sendiri bila pergi nanti. Jom kita naik bot sambil snap picha~~~~


Boleh snap gambar sebelum bot gerak je. Lepas bot gerak duduk dengan sopan. Tu pun kalau tak nak tercampak dalam air.

Now kita dah sampai di Tanjung Dawai. Welcome to Tanjung Dawai kawan-kawan sekalian.



Di Tanjung Dawai ada kompleks niaga dia sendiri. Benda yang dia jual sebiji macam dekat Kelantan kecuali kopok lekor je takde. Tapi dekat Kelantan aku rasa macam takde jual ikan masin yang besar gedabak. Ikan masam pun takde rasanya. Tapi of course la Kelantan lagi best. Terus rasa macam nak nyanyi lagu Negeri Kelantan dekat situ.


Ni je la ruang niaga dia. Sangat sempit dan boleh bergesel-gesel bontot. Harga barang dia tak tahu nak klasifikasikan sebagai mahal atau murah atau harga standard. Lupa pula nak abah and ibu samada barang dekat situ pada pandangan diorang mahal ke murah. Aku tak ambik port sangat pasal semua-semua tu sebab aku busy tangkap gambar.

Sudah setel beli ikan masin yang sangat besar, kami pun bergerak ke jeti untuk naik bot ke seberang. Masa untuk pulang. Tapi trip belum setel. Masih berbaki 6 hari lagi.

TO BE CONTINUED ... thanks for spending ur time here. xoxo



4 comments: