888 Review

DEKAN tu siapa punya?

Penulis : Fatin Farhanah Masa : 1:10 PM Comments : 8 Labels :
Kecewa bila tengok result cukup-cukup makan. Lagi kecewa bila kawan-kawan lain dapat lagi bagus dari kita. Berdouble cheese kekecewaan bila dapat tahu kawan-kawan yang tak serius belajar tu dapat DEKAN. Haaa Capslock sikit perkataan dekan kasi jelas. Jap lagi nak bold kan pula perkataan tu.

Masa ni la perkataan macam mana, kenapa dan kalau keep playing depan mata dan berlari-lari anak dalam kepala. Serabut.

Jadi sebenarnya ... DEKAN tu siapa yang punya? Untuk stok-stok budak genius ke? Tapi takde pula tertulis "DEKAN! Only for GENIUS one". Eceh! dah macam stok-stok barang yang nak dihantar ke Aeon Big pula Dekan ni ye aku buat. Ahak!

Kalau macam tu .... Maknanya ... dekan tu untuk semua. Diulang! SEMUA. Siap capslock lagi tapi taknak bold kan.

Sebenarnya ... nak result yang cemerlang ... kita kena FOKUS PADA KELEBIHAN kita. Tumpukan pada subjek yang kita hebat tapi jangan la langsung abaikan pula subjek yang kita pening-pening lalat tu. Pergi tanya dekat yang genius sikit pasal subjek tu. Biar ada effort. Biar nampak kesungguhan. Baru berkat :) *angkat2 kening*. Jangan terlalu fikirkan kekurangan sebab ... tu tanda orang tak bersyukur dengan apa yang diberikan :)

Tapi kan, apa-apa pun ... BERTANDING DENGAN DIRI SENDIRI lebih perlu daripada bertanding dengan orang lain. All out kelebihan yang kita ada. Cabar diri kita. Kalau perasaan malas datang, tumbuk dia kuat-kuat sampai dia tak berani nak dekat lagi. Kalau perasaan takut tak bertempat jengah, halau dia cepat-cepat. Oooo berani nak takutkan aku ye? Syuh! Syuh!
  Biasanya ... orang yang menang berlawan dengan diri sendiri akan menang juga bila berlawan dengan orang lain. Musuh sebenar kita kan diri sendiri yang ada macam-macam perangai syaitonirrojimmm.

JANGAN suka BANDING-BANDINGKAN diri kita dengan orang lain. Setiap orang ada 'jangka masa perkembangan' yang tak sama. Cara kita dibesarkan pun tak sama. Jadual kematangan pun berbeza jadi berhenti dari bandingkan diri sendiri dengan orang lain. Negatif nanti resultnya. Tapi mana yang baik tu ikut la. Buat pedoman untuk improve :)

Paling penting ... HARGAI DIRI SENDIRI. Just be yourself. Sayang diri kita dengan membina satu keyakinan yang ALLAH tu Maha Adil. DIA kurniakan bakat dan kemampuan untuk kita capai impian hidup berbekalkan kelebihan dan kekurangan diri kita. 
  Ingat! Kita ni UNIK! Bukan UNIC kumpulan nasyid tu tapi Unik yang limited edition tu. Jadi takde yang serupa dengan kita dari segi luaran atau dalaman dalam dunia ni. Kitakan UNIK. Kalau ada yang serupa tak UNIK la. 
  Kadang-kadang kita tak perlu pointer tinggi untuk yakin, sebaliknya keyakinan pada diri tu yang akan meningkatkan pointer kita.
  Jangan tunggu orang yang hargai kita. Kita yang kena hargai diri kita dulu baru penghargaan orang akan sampai pada kita.


"JANGAN BIMBANG JIKA DIRI TAK DIHARGAI TAPI BIMBANGLAH JIKA DIRI KITA MEMANG TAK BERHARGA"

xoxo bebeh!



8 comments:

  1. kita last sem baru dapat dekan..heee..biasanya yg dapat dekan tu carrymark nya banyak so dalam final exam wat main2 pon boleh dekan jgk..

    ReplyDelete
  2. at least kita usaha, bukan menunggu tuah tiba :)

    http://www.nurinaizzati.com/2014/02/cerpen-kaktus-tidak-berduri.html

    ReplyDelete
  3. insyaallah next time dear
    usaha lagi, jgn pernah putus asa
    betul apa dikata, yg penting kita kena fokus^^


    : Penawar Diabetes Semulajadi

    ReplyDelete
  4. :((( nak gak hmmm hihihi <3
    best of luck!!!!

    ReplyDelete