888 Review

What is yours always be yours 😉

Penulis : nurinafarhana Masa : 11:55 AM Comments : 1 Labels :



Tak terlintas langsung kat fikiran aku yang aku akan dapat semula cincin yang tersarung ngam-ngam di jari manis aku tu (nangis gembira).

You know hampir 3 bulan cincin tu hilang and aku dah give up nak cari. Akhirnya aku berserah kat Allah and redha kan je. 

Aku bisik kat diri aku, "takpe, kalau cincin tu memang hak kau Allah akan pulangkan balik kat kau walau hilang lama mana pun"

And yes! After 3 bulan hilang Allah pulangkan balik kat aku (lap air mata) dalam keadaan tak disangka-sangka. Kalau aku cerita kat orang mesti orang rasa aku macam reka cerita. Mostly orang tak percaya. Tapi macam tu lah cara aku jumpa semula cincin tu. Kejap lagi aku cerita.

Sebenarnya ni bukan kali pertama barang yang aku sayang hilang. This is the second time.


First time adalah walkman Sony ni yang hilang. Aku bagai nak gila mencari. Dah la limited edition. Hadiah dari mak cik aku pula tu. Aku dapat walkman tu sebab aku dapat result yang agak cemerlang dalam exam besar. Tak sure exam apa🤔. Either peperiksaan darjah khas (kalau orang Johor dia tahu) atau STPM.

2 tahun juga la walkman tu hilang. Aku boleh perasan benda tu hilang sebab tiap kali buka beg baju aku mesti nampak charger dia tapi aku tak nampak dia.

Awal-awal aku buat dang je. Malas cara sebab aku tak nak guna pun. Yela kalau setakat nak dengar laguuu kat henfon pun boleh. Ya Allah berlagaknya aku. Akhirnya Allah tegur aku cara halus.

Sampai la satu saat tu aku selalu gi joging. Sambil joging sambil dengar lagu. Style orang sekarang kan ... aku pun tak nak ketinggalan 😜🤣. Jadi tiap kali joging aku akan cucuk earphone kat henfon and sumbat kat telinga. Pastu henfon simpan kat dalam kocek.

Berjoging sambil bawa bebanan ni banyak komplikasinya. 1) rasa berat 2) rasa macam seluar nak londeh 3) henfon jadi basah (yela berpeluh sebab joging kan). Lalu aku pun teringat akan walkmanku itu. Balik-balik je terus cari. Cari-cari tak jumpa. Cari lagi tak jumpa. 

Awal - awal cari tak jumpa aku fikir orang curi (jahatnya aku mengesyaki manusia tak berdosa). Dah fikir orang curi mula la timbul rasa marah. Rasa nak bergaduh sampai bertumbuk dengan orang pun ada (syaitan mainkan peranan waktu ni)  tapi nampaknya itu semua cerita yang direka oleh minda dan dijayakan oleh nafsu amarah. Lepas aku dalam keadaan bertenang ... baru lah, ting! Mentol minda aku bercahaya (hmm kali ni berfungsi dengan baik nampaknya). Baru aku tersedar yang kali terakhir aku guna walkman tu adalah dalam bas masa otw balik Kelantan (ye aku orang Kelantan. Apehal?). Memikirkan kemungkinan walkman tu jatuh dalam bas masa aku duk kalut-kalut nak bawa turun barang 😔 i is redha. Redha dalam menangis.

Kenapa redha dalam menangis ? First, tu antara barang favorite aku. Second, benda limited edition. Third, ada sentimental value sebab bukan mudah untuk aku dapatkan benda ni dari mak cik aku. Last, kalau mak cik aku tahu barang dia bagi ni hilanggg kemungkinan besar dia takkan beli apa-apa barang dah untuk aku (sobsob). So dia tak sepatutnya tahu walkman aku ... hilang (syyy). Dalam masa yang sama aku keep berdoa sesiapa je yang jumpa walkman aku tu dapat jaga ia dengan baik dan cermat (tssk tssk). Menyedari hakikat kehilangan itu aku rasa dah boleh ucap selamat tinggal romeo kat walkman tu (tiber).

Tapi .... nak dijadikan cerita dan ditakdirkan tuhan ... 2 tahun kemudian akhirnya aku jumpa semula walkman tu (Allah merahmati aku). Walkman tu elok je terletak dalam salah satu beg aku. Aku je yang tak cari betul-betul kat setiap beg. Tu laaa beg banyak sangat. Simpan barang pula sepah-sepah. Asal boleh je. Hah! Mendapat. Applause!

Sebelum walkman tu dijumpai semula dan sebelum aku meredhakan kehilangannya, aku sempat pujuk diri aku, "Takpe Farhana ... kalau ditakdirkan barang tu memang hak kau, hilang lama mana pun tetap juga akan balik kat kau. Tapi kalau Allah kata setakat tu je jodoh kau dengan walkman tu, lepaskan jela". Sepanjang kehilangan walkman tu ... aku hidup dengan kata-kata tu je (ayat poyo betul). Bila dah jumpa semula .... hmm betul lah orang kata kalau dah jodoh tak ke mana (hihi). Tamat kisah kehilangan walkman dan penemuannya semula 🤗

Okey ... berbalik kepada kisah penemuan cincin silver celup aku tu ... selepas penat 2 minggu mencari, memerah otak cair aku ni sambil-sambil bertanya kat sahabat handai, "korang ada nampak tak cincin aku?" dan memperoleh jawapan mengecewakan, akhirnya aku mengalah. Aku stop cari. Sebelum stop seperti biasa lah aku bagi kata-kata azimat penguat semangat kat diri aku.

"If cincin tu ditakdirkan untuk kau. Kau akan dapat balik"

Sebenarnya cincin tu kalau hilang pun bukannya tak boleh beli baru cuma nilai sentimental kat situ yang tak dapat dijumpai di mydin, 99speedmart, Aeon mahupun mana-mana mall yang lain. Takde. Tu yang sedih sangat sampai berusaha nak cari sampai dapat. Akhirnya kini akuuuuu pasrahhhh dengan segalanyaaa. Eh tu lirik lagu Erra, pasrah.

But what is yours always be yours 😄. Sedang aku memakai stokin di atas katil kawan aku tiba-tiba ada sebentuk cincin jatuh kat atas lantai. Dengan dahi berkerut sambil berbisik sendirian, aku kata, "eh ni cincin aku yang hilang tu". Amazing! Lepas 3 bulan ianya menghilang akhirnya kembali berjarikan aku (kihkih).

Pada aku cara penemuan cincin tu tersangat lah aneh. Pertama, kali terakhir aku nampak cincin tu adalah dalam laci almari aku. Kedua, lepas simpan tu aku takde bawa keluar ia kemana-mana. Ketiga, kalau selama ni memang ia ada terselit kat katil kawan aku tuuu kenapa pada hari itu (lebih kurang 2 3 hari lepas) baru terjatuh? Padahal kawan aku tu kalau tido boleh tahan lasak. Kadang sampai bergerak-gerak tilam dia dari landasan katil. Then, dalam tempoh 3 bulan ni dah beberapa kali jugak dia tukar cadar. Kat mana cincin tu bergantung selama ni?

Dia punya gaya jatuh tu dah macam terjatuh terjatuh terjatuh jatuh dari langit. Haaa macam gitu. Tak semena-mena je landing kat kaki aku. Nak kata jatuh dari kocek baju aku, baju aku pun takde kocek. Lepas tu baju tu pun banyak kali aku pakai dalam tempoh 3 bulan ni. Maksudnya dah banyak kali basuh. Statik sangat kedudukannya kalau basuh tak keluar-keluar. Keluar dari stokin? Kalau keluar dari stokin kita tak panggil jatuh tapi kita panggil terpelanting sebab stokin aku, aku gulung-gulung.



Aku berasa aneh dengan penemuan ini. Tapi kalau Allah kata 'jadi' maka jadi lah ia. Pada masa tu takde satu kuasa pun yang boleh menidakkan aturan tuhan :')

Aku bersyukur. Alhamdulillah 😄

1 comment: