888 Review
skip to main |
skip to sidebar
Marcapada ini, di zaman dunia di hujung jari memang tersangatlah mudah untuk kita petik-petik orang untuk di jadikan kawan. Wah!! macam nak petik buah je cari kawan zaman teknologi ni. Cuma ambil jari anda, bawa ke tikus-tikus dan klik button 'ADD FRIEND' atau klik button 'FOLLOW'. Bila dah di approve, automatik kita dapat kawan baru. Yeeehaaa. Papparapparappppp *effect mata berkaca-kaca sebab teruja*. Tapi betul ke kawan yang macam tu yang kita nak cari? Yang kita perlukan? Yang boleh jadi kawan dunia akhirat? Belum tentu lagi kan.
Nak cari kawan niii nampak je macam mudah, hakikatnyaaaa cari jarum dalam timbunan baju lagi mudah. Ok, tu aku tipu. Tapi betul apa aku kata, nak cari kawan yang betul-betul kawan yang boleh bawa kita kearah kebaikan tu sangat payah. Stok-stok member macam ni macam barang-barang LIMITED EDITION bak ang. Tak banyak di keluarkan. So, hanya yang bertuah je la yang dapat. Yang tak berapa bertuah tuuuu please try later je la jawapannya ye.
Tahu takkk mak aku, makcik aku, jiran aku semua bukan main bersungguh-sungguh pesan dekat aku supaya cari kawan-kawan yang baik. Mereka kelihatannya sangat risau dan serius. Kenapa? Sebab siapa kawan kita melambangkan siapa kita. Kalau kita kawan dengan orang berakhlak, sejuk perut ibu mengandung. Kihkihkih. Ada kaitan tak antara 2 perkara tu? ( kawan dengan orang yang baik dgn sejuk perut ibu mengandung ). Takde nak kutuk-kutuk belakang punya. Takde drama melayu kisah persahabatan terhalang. Ibumu pun tersenyum gumbira. Oh, tidak dilupakan juga ayahmu. Ah! senang citer the whole family lah boleh tarik nafas lega sikit sebab tahu kawan-kawan anak dia jenis yang macam mana. Tak perlu risau lagiii.... Hehehe. Cuba pula kalau kau kawan dengan orang-orang yang perangai tak semenggah tu, bukan setakat orang kutuk-kutuk belakang. Silap-silap depan muka kau diorang hina kau, perli kau. Siap kaitkan dengan nama mak bapak lagi. Aish!!! typical malay. Tak ke berdesing telinga kau. Kalau aku .... berdesing weh ... berdesing. Sumpah! Ini boleh membawa kepada pergaduhan <<< Hahaha. Tak menyudah buat ayat gengster aku nih =='
Oleh itu, aku nak kongsikan dengan korang pesanan Imam al-Ghazali tentang kawan. Mudah-mudahan, kau dan aku sama-sama dapat jadikan ini sebagai panduan dalam mencari kawan dan mudah-mudahan kita sentiasa di bawah perlindungan-NYA dan dikurniakan kawan-kawan yang baik disekeliling kita. Aminnn ...
Since dah setahun setengah jadi student bisnes ni and ada belajar pasal marketing walaupun not in deep, aku rasa macam nak share benda ni dengan korang. Member FB aku share dekat aku and aku share dekat korang. Kita sama-sama belajar ok? Aku rasa example yang dia bagi lagi memudahkan korang faham pasal marketing berbanding yang lecturer bagi. Jap! Bukan nak menafikan kredibiliti seorang lecturer yang bersusah payah duk lecture kita tapi normally lecturer mesti akan bagi example yang abroad sangat sampai kena amik masa yang lama untuk faham tiap satu benda. Enjoy reading geng ... :)
1. You see a gorgeous girl at a party.
You go up to her and say, "I am very rich. Marry me!"
That's DIRECT MARKETING.
2. You are at a party with a bunch of friends and see a gorgeous girl.
One of your friends goes up to her and pointing at you says,
"He's very rich. Marry him!"
That's ADVERTISING.
3. You see a gorgeous girl at a party.
You go up to her and get her telephone number.
The next day, you call her and say, "Hi, I am very rich. Marry me!"
That's TELEMARKETING.
4. You see a gorgeous girl at a party.
You get up and straighten your tie. You walk up to her and pour her a
drink. You open the door for her. You pick up her bag after she drops
it. You offer her a ride and you say, "By the way, I am very rich.
Will you marry me?"
That's PUBLIC RELATIONS.
5. You see a gorgeous girl at a party.
She walks up to you and says, "You are very rich. Can you marry me?"
That's BRAND RECOGNITION.
6. You see a gorgeous girl at a party.
You walk up to her and say, "I am very rich. Marry me!"
She gives you a nice hard slap on your face.
That's CUSTOMER FEEDBACK .
7. You see a gorgeous girl at a party.
You walk up to her and say, I am very rich. Marry me!"
And she introduces you to her husband.
That's DEMAND AND SUPPLY GAP.
8. You see a gorgeous girl at a party.
You walk up to her and before you can say anything, another person
comes along and tells her, "I am very rich. Marry me!"
That's MARKET COMPETITION.
9. You see a gorgeous girl at a party.
You walk up to her and before you can say anything, another person
comes along and tells her, "I am very rich. Marry me!
And she follows him.
That's LOSING MARKET SHARE.
Lastly ....
10. You see a gorgeous girl at a party.
You walk up to her and before you can say, "I am very rich. Marry me!",
YOUR WIFE TURNS UP!
That's BARRIER TO NEW MARKET ENTRY
Funny haaa? Gelak, gelak juga tapi ilmu yang ada kena amik tau. Thanks for reading this entry :)