888 Review

Cabaran 30 Hari | Hari 3 : Sesuatu menguatkan aku

Penulis : nurinafarhana Masa : 9:33 AM Comments : 2 Labels :

Aku jadi berfikir sejenak. Hmmm apa ye yang menguatkan aku? Milo kot. Minum milo kan anda jadi sihat dan kuat :) Tu apa yang iklan tibi selalu uar-uarkan. Bukan aku saja-saja reka. Kalau korang minum milo jadi makin lemau ... it is not orang lain punya silap. Mungkin korang exhausted sangat. Tu pasal la makan apa jenis makanan or minuman tenaga pun still dekat tahap tu juga. Bawak-bawak la berehat. Wah! Dah macam pakar motivasi pula hehe.

Sekali lagi aku berfikir sejenak sambil menopang dagu dengan tangan. Apa yang menguatkan aku sebenarnya? Susah juga rupanya nak analisis perkara yang menguatkan kita ni. I mean aku. Karang ada pula yang marah-marah kata "wei ... yang rasa payah tu ko sorang. Orang lain rasa senang je nak kasi jawapan" "Ok fine!"Kalau tanya perkara yang sentiasa win buat aku down sampai nak nyanyi baby are you down down down down banyak. Malangnya, cabaran ni nak tahu pasal perkara yang menguatkan bukan melemahkan. Ni baru betul-betul bukan cobaan. Aisehman! Jadi aku kena kuat untuk selesaikan task ni and aku rasa ... sesuatu yang menguatkan aku ni salah satunya ialah TEKAD aku sendiri. Contohnya macam sekarang. Aku bertekad nak selesaikan cabaran ni jadi aku jadi kuat. Bila aku jadi kuat maka wujud la entry ni. Dari terwujudnya entry ni dah terbukti la TEKAD adalah sesuatu yang membuatkan aku terus tabah. Dunia ni tak selalunya indah mannn. Dunia ni nampak je macam simple-dimple-pimple macam cabaran hari ke-3 ni tapi hakikatnya pecah kepala juga nak fikir.

Selain tu, opkos family adalah kekuatan aku. Takde family takde la aku. Mungkin nampak cliche tapi nak buat macam mana dah betul macam gitu. Bukan cliche tu yang betul tapi tang family adalah sumber kekuatan yang betul. Jangan salah paham. 

Supplement! Supplement pun salah satu kekuatan aku juga. Dalam zaman-zaman yang macam-macam penyakit yang tak pernah didengar jadi sentiasa didengar, supplement dan segala mak neneknya antara faktor-faktor yang menguatkan aku untuk menentang sebarang penyakit yang tak kronik dan tak merbahaya macam jerawat dan sekutu-sekutunya tapi kutu dekat kepala takde kaitan dengan mereka ni (jerawat dan sekutu-sekutunya.) Dalam bab ni ... aku mengamalkan prinsip 'MERAWAT LAGI BAIK DARI MENGUBATI'.

Makanan pun menguatkan aku. Haaa dan minuman juga. Aku rasa semua orang pun kalau tak makan dan minum akan jadi lemah, lembik, lemau dan tak bermaya lalu mulalah berjalan macam manusia nazak. Makan dan minum tu penting ey lagi-lagi breakfast. Dengan ber-breakfast berat badan boleh turun sebab pembakaran kalori lebih efisien waktu pagi. Mengikut teori logik sains pula aku tak belek lagi kenapa jadi macam tu. Nanti aku belek tapi tu lah, cuma nak bagi tahu siapa-siapa yang mulut asek potpet potpet pasal berat badan naik taknak turun-turun elok la korang amalkan breakfast. Selain tu, breakfast juga dapat tingkatkan daya tumpuan untuk setiap manusia yang mengambilnya terutamanya aku, as a student. Daya tumpuan tu penting. Baru la masa belajar jadi berkualiti. Siapa yang asek hilang fokus tu je, ceyyy tak amik sarapan. Ianya juga dapat mencegah sakit jantung. Tu pun kalau korang sarapan oat atau nestum la pagi-pagi atau apa-apa je jenis bijirin macam corn flakes. Kalau pagi-pagi asek bersantap nasi lemak teh O, mungkin korang nak menuju ke arah penyakit jantung. Bila dah membebel panjang lebar pasal nutrisi dan kepentingannya, tetiba je rasa macam diri ni pakar nutrisi terulung hikhik (jentik dahi baru tahu. Gedik nau.)

Akhir sekali, buku-buku yang berunsurkan motivasi lah antara sesuatu yang menguatkan aku. Lagi win kalau buku motivasi tu siap ada petikan hadis atau ayat Quran. Rasa sebak je baca. Rasa macam ... Oh, Allah sentiasa bersama orang-orang yang kuat dan tabah. sobsob. Sedih. Tapi bukan sedih sedih tu tapi sedih yang terharu tu. Boleh beza, kan?

Akhir kalam, kita sudahi dengan tasbih kifarah dan surah al-asr.


Cabaran 30 Hari | Hari 2 : 5 cara memenangi hati den

Penulis : nurinafarhana Masa : 8:51 PM Comments : 1 Labels :

5 cara memenangi hati aku? Aku sendiri pun tak tahu nak kasi tips apa atau jenis hint apa yang patut aku klu kan pasal cara memenangi hati sendiri. Hati aku ni payahhh.

Ada satu waktu dulu, one guy ni asek kasi duit dekat aku. Masa tu aku dengan guy tu dalam darjah rendah-rendah la. Mula-mula aku bingung juga. Pehal la mamat ni bermurah hati sangat kasi RM1 dekat aku, banyak duit sangat sampai dah tak tahu nak buat apa dengan duit tu ke? Aku tak argue lebih-lebih. Orang nak kasi, kita ambik. Orang taknak kasi, diam-diam sudah. Diam-diam pandang dia lama-lama sampai dia rasa eh, aku tak kasi duit dekat dia la hari ni. Bhahaha keji betul taktik aku tapi siapa suruh dia biasakan aku dengan rutin tu. Rasakan. Dek kerana rutin tu, ramai rakan-rakan aku yang baru berada di tahap cuteness saja pada masa tu dengki dekat aku. Derang tak dapat seringgit extra tiap-tiap hari. Aku je yang dapat. Mahunya tak jeles. Siap ada yang buat konspirasi jahat lagi. Tak baik betul. Tapi tu la, sayangnya apa yang guy tu buat sikit pun tak dapat menangi hati aku. Duit je habis tapi hati aku tak dapat (tetiba terasa ayat sendiri keji tahap gampang) sebab tu aku kata hati aku ni payah. Kalau orang lain mungkin dah tangkap lentuk sampai leher tak center. Kepala senget sebelah. Bahana lentuk terlalu lama dan kerap. Walaubagaimanapun, apa yang guy tu buat ada kalanya membuatkan hati kanak-kanak aku terasa kembang kuncup dalam keadaan terkawal. Tu boleh dikira sebagai dah menangi hati aku ke? Belum lagi annn. Tu cuma isyarat hati aku telah dicuit dan tercuit je. 

Tapi takpe lah, aku cuba juga lah fikirkan and kaji diri sendiri kejap macam mana lah caranya nak menangi hati aku yang boleh tahan pelik nih.



5 cara memenangi hati seorang Fatin Farhanah

1. Layan aku selayaknya seorang manusia di layan. Korang kena tahu yang aku bukan sejenis bunga atau seekor binatang. I AM A HUMAN. Bukan robot juga. So layan aku macam mana korang nak korang di layan. Rasa macam nak aku layan korang dengan keji, silalah layan aku dengan keji juga.

2. Jadilah seorang member yang berhati murni. Aku memang pangkah awal-awal member yang jenis asalkan tengkuk dia dah terlepas, tengkuk kawan-kawan lain kena NGAP Lantak pi. Aku pantang ey. AKU. PANTANG. Nak member, member betul-betul. Nak jadi musuh, kabor awal-awal. Jangan nak main kotor.

3. Sila kawal percakapan anda. Mulut tu jangan nak made in lancang sangat. Sesuka hati sesedap rasa je nak bercakap. Tak fikir-fikir perasaan orang. It is not good la. Kita kan hidup bermasyarakat jangan la ajar mulut tu tak hormat perasaan orang lain. Bila orang berlancangan dengan kita, tahu pula nak kecil hati. Dah tu yang selama ni orang sentiasa berkecil hati dengan kau tu macam mana pula? Nak kasi pampasan apa untuk hati yang dah terluka dek mulut kau tu? Cer citer.

4. Hormat family aku nescaya hati aku dah beberapa peratus korang menangi.

5. Jangan jadi terlalu caring. Ni khas untuk guy. Atau terlalu sweet. Anda hanya membuatkan saya rasa rimas. Yang sedang-sedang saja sudah la. TERLALU tu elakkan.